510 % økning i antall brukere og omsetningsrekord
Prosessen
Bakgrunn
Sirken tar overskuddsmateriell fra byggebransjen og gjør det tilgjengelig for forbrukere. Istedenfor at disse varene kastes, gir Sirken privatpersoner muligheten til å kjøpe dem til en rimelig pris. De plasserer containere ved siden av ulike byggeprosjekter, og kundene kan enkelt finne informasjon om hvilke varer som befinner seg i hver container på sirken.no og gjøre et kjøp ved hjelp av et "klikk og hent" -prinsipp.
Konseptet bidrar til å redusere avfallsmengden i byggebransjen og fremmer en mer bærekraftig tilnærming til materialbruk.
Mål
Sirken har som mål å øke salget av ombruksmateriell og utvide kundebasen for å oppnå bærekraftig vekst på sikt. For å oppnå dette la de vekt på å etablere en digital infrastruktur som tillot sporbarhet og aktivitetsanalyse. Dette for å kunne spore salgstransaksjoner, analysere brukeratferd og evaluere markedsføringsresultater.
Utfordring
For å oppnå dette identifiserte vi flere utfordringer:
1. Øke antall registrerte brukere
2. Øke trafikken til nettstedet
3. Konvertere trafikk til brukere, og brukere til kunder
4. Måle effekt av markedsføringstiltak
5. Dekke alle stegene i salgstrakten
Løsninger
Vi bisto med følgende tiltak:
- Vi opprettet flere ulike annonseringskampanjer som hadde formål å øke synligheten, engasjere, selge og å drive riktig trafikk til nettsiden.
- Vi opprettet dedikerte landingssider som var optimalisert for å veilede besøkende til å bli registrerte brukere. Disse sidene samsvarte med annonsene og hadde kun et enkelt mål om å oppfordre til å registrere seg som bruker.
- Vi implementerte effektive pop-up-vinduer på nettstedet for å fange oppmerksomheten til besøkende og oppfordre dem til å registrere seg som brukere.
- Vi implementerte en strategisk e-postmarkedsføringsstrategi for å konvertere potensielle kunder til kjøpere.
- Vi implementerte sporings- og analyseverktøy for å få innsikt i effektiviteten av ulike markedsføringstiltak og nettstedets ytelse. Dette har gitt verdifull informasjon til Sirken.no om hva som fungerte og hva som ikke gjorde det, og gjorde det mulig å tilpasse strategier og ta mer informerte beslutninger.
- Vi har også fokusert på å dekke alle stegene i salgstrakten, fra å skape bevissthet og interesse for ombruksmateriell, til å engasjere brukerne, få dem til å registrere seg og til slutt ta en kjøpsbeslutning. Vår helhetlige tilnærming sikrer en positiv opplevelse på alle trinnene i salgsprosessen
Resultat
- Trafikk til nettsiden har økt med 120%
- Antall registrerte brukere økte med 510%.
- E-postmarkedsføring har bidratt med en andel på 17% av salget.
- Nyhetsbrev: Klikkrate på 10- 15%, Åpningsrate på 60%.
- Sirken har også den siste måneden nådd omsetningsrekord .
- Sporings- og analyseverktøyene har gitt verdifull innsikt. Det har lagt føringer og bedre beslutningsgrunnlag.