En landingsside er en tilpasset “nettside” som har som mål å konvertere besøkende til leads eller kunder. Siden skal være designet med et spesifikt formål i tankene, som å få besøkende til å registrere seg for et webinar, laste ned en e-bok, eller kjøpe et produkt.
“Men er ikke hjemmesiden min en landingsside?"
Nei, ikke nødvendigvis.
Se for deg en butikk på en travel handlegate sammenlignet med en pop-up store. Hjemmesiden din er som en butikk på handlegaten, tiltrekker seg en bred strøm av forbipasserende med et variert utvalg. En landingsside, derimot, er som en pop-up store som midlertidig dukker opp for å fremheve et spesielt tilbud eller produkt. Mens butikken tiltrekker seg mange besøkende med forskjellige interesser, fokuserer pop-up store på en spesifikk målgruppe og tilbyr noe direkte relevant for dem, noe som ofte resulterer i høyere engasjement og konverteringer til en litt mer billigere penge.
En god landingsside handler ikke om å tiltrekke seg mest mulig trafikk, men om å tiltrekke seg riktig trafikk. En annonse som treffer, som linker til en landingsside som konverterer, er svært effektivt.
Ha en overskrift som fanger interesse og oppfordrer besøkende til å “ta kontakt", "booke møte” eller laste ned det du tilbyr.
En enkel oppskrift du kan følge: “Mindre [problemer de opplever], mer [fordelen produktet gir] ved hjelp av [tjeneste]".
"Mindre manuelt arbeid, mer automatisk arbeid ved hjelp av vårt CRM-system."
Bilder/video/ikoner på landingssiden bør vise hva du tilbyr slik at de kan forstå tilbudet raskere.
Det betyr at teksten må svare på alle problemene besøkende står ovenfor. Gjerne også hva som er unikt med det du tilbyr. Sørg for å svare på disse spørsmålene: Innholdet skal oppmuntre besøkende til å fylle ut et skjema og melde seg på nyhetsbrevet, og det bør inneholde relevant informasjon som forklarer verdien av tilbudet.
Skjemaet hvor de kan legge igjen e-postadresse bør være synlig umiddelbart når de lander på siden
Tenk at du selger nå kun ett produkt. Denne call to action må gå igjen på hele siden. Her kan det også være smart og teste flere sider opp mot hverandre gjennom AB - testing. Dette kan virke smart for å generere flere leads.
Det du tilbyr burde være noe unikt og som skaper stor interesse til den det er relevant for. Tenk at du skal bryte støyen i digitale kanaler, så en gratis konsultasjon/demo eller noe annet relevant for dine kunder.
Landingssider bør bare be om informasjonen som trengs for å lage kvalifiserte leads.
Fjern distraksjoner og fokuser kun på målet landingssiden har. Det betyr at når besøkende kommer til landingssiden så skal du ikke fronte irrelevant innhold.
Den må være oversiktlig på alle enheter, med andre ord telefon, tablet og PC/Mac.
Sørg for å legge inn relevante søkeord slik at du kommer til å rangere høyere høyere på Google når noen søker på det du tilbyr på Google.
En takk-side etter at noen fullføre skjemaet, er ikke bare bra for skikk og bruk, men også for å spore antall konverteringer. Sett opp sporing på “takk”- siden så vil du se effekten av kampanjen du kjører.
Her kan det også være smart å legge til “lese mer” eller “følg oss i sosiale medier” eller alternativt ført de videre til en ny landingsside med et nytt tilbud du har.
Legg inn kundehistorier eller referanser fra tidligere kunder du har. Dette bygger tillit.
Målrettet innhold: Tilpass innholdet på landingssiden til din spesifikke målgruppe/ kundeprofil, dette gjelder alle typer landingssider.
A/B-testing: Test ulike versjoner av landingssiden for å se hva som resonnerer best.
Kontinuerlig optimalisering: Analyser resultater og juster landingssiden for kontinuerlig forbedring. Sett opp sporing så du kan se svart på hvit hva du får igjen for aktivitetene du gjør. Det en svært viktig del innen “performance marketing”