I sammenheng med markedsføring refererer en kundeliste til en samling av informasjon om tidligere eller nåværende kunder, basert på spesifikke kriterier. Disse listene inkluderer gjerne navn, e-post og telefonnummer. Men kan også være mer detaljerte og inneholde adresse, kjøpsvaner, interesser etc. Kundelistene brukes til å målrette markedsføringskampanjer, vedlikeholde kunderelasjoner, innhente tilbakemeldinger og innsikt fra kunder for å forbedre tjenester og produkter.
1. Åpne Facebook Ads Manager: Logg inn på din Facebook business-konto og gå til Ads Manager.
2. Gå til publikumsseksjonen: I menyen, velg "Publikum" og “egendefinert publikum”
3. Velg kilde for publikum: Velg “kundeliste” som kilde for publikummet
4. Last opp kundelisten: Last opp kundelisten din. Dette kan være en CSV- eller TXT-fil med informasjon som e-postadresser eller telefonnumre. Facebook vil matche informasjonen med brukere på plattformen.
5. Bruk publikummet i kampanjer: Nå kan du bruke dette egendefinerte publikummet når du oppretter annonsekampanjer under annonsesett
Viktig: Sørg for at publikummet er i tråd med Facebooks retningslinjer for personvern og data når du importerer kundelister
Etter å ha importert kundelisten og opprettet et egendefinert publikum i Facebook, kan du videre utvide din markedsføringsrekkevidde ved å opprette et speilpublikum (look-a-like audience). Dette kraftige verktøyet lar Facebook analysere og identifisere nye potensielle kunder som ligner på de i din nåværende kundeliste, basert på likheter i atferdsmønstre og interesser. Ved å bruke speilpublikum, kan du nå ut til personer som vil være interessert i dine tjenester eller produkter, uten å måtte finne publikummet selv gjennom målretting.
Her er hvordan du oppretter speilpublikum basert på kundelisten:
1. Gå til publikum: Velg ditt nyopprettede egendefinerte publikum → Klikk handlinger og opprett speilpublikum
2. Velg riktig kilde og publikumsplassering: Klikk opprett publikum og du er ferdig!
Nå vil publikummet komme opp i alternativet for egendefinerte publikum i annonsesett.
For å ta det et steg videre kan du ekskludere kundelisten i målrettingen, slik at du unngår overlapping av publikum - spesielt viktig dersom du f.eks. annonserer konkurranser og samler leads.
For å ta målrettingen et steg videre kan du ekskludere kundelisten i målrettingen, slik at du unngår overlapping av publikum, og når ut KUN til nye kunder - spesielt viktig dersom du f.eks. annonserer konkurranser og/eller samler leads. Her er hvordan du gjør det:
Nå vil alle de som allerede er i kundelisten din ikke få opp annonsen. Og dersom du regelmessig er inn og oppdaterer kundelisten i Facebook vil du spare masse annonsekroner på å ikke annonsere til de som allerede er kunde hos deg.
La oss se på et praktisk eksempel: Med Rørosmeieriet brukte vi disse teknikkene for å samle leads gjennom en julekonkurranse, og oppnådde imponerende resultater med et lite annonsebudsjett. Rørosmeieriet hadde et bra utgangspunkt der vi tidlig begynte med leadsinnsamling - derfor ble målrettingen look-a-like audience basert på kundelisten - og for å kun få inn nye leads valgte vi å ekskludere kundelisten i målrettingen.
Resultat med 900 kr i ad spend:
Færre enn 1000 på kundelisten? Ta en titt på vår håndbok "Hvordan skaffe leads?". Den inneholder ulike strategier og detaljert kundecase som blant annet gir deg innsikt i effektiv utnyttelse av kundelisten din - og hvordan du skaffer flere, salgskvalifiserte leads.